zondag 20 december 2009

Een hybride fiets

De hybride fietsen waren tot nu toe fietsen met een batterij voor trapkrachtondersteuning. Zware en ook lomp uitziende fietsmodellen met ergens verstopte accu's, die thuis opgeladen werden en dan tientallen kilometer lang een combinatie maakten van kuitspierkracht en elektriciteit. de SolexOudere mensen zoals ik denken daarbij met weinig heimwee terug aan de Solex van vroeger. Het beeld van een Solex dat ik nu spontaan voor de geest haal is dat van een nonnetje met lange rokken en een kap - soeur Sourire. In de praktijk waren het vooral oudere vrouwen die ervan gebruik maakten.
de elektrische fietsTegenwoordig zijn het dus fietsen waarop je hard lijkt te trappen die goed verkopen. Blijkbaar speelt het fitness-ideaal mee. De moderne elektrische fietsen houden de schijn van een inspanning hoog.
Aan het gerespecteerde MIT (Massachusetts Institute of Technology) in de VS is onlangs een project van een hybride fiets gepresenteerd, dat de technologie van de Toyota Prius toepast: onbenutte energie wordt gerecupereerd en ondersteunt in perioden van grotere inspanning. Bij het remmen en het bergaf rijden kan op die manier energie tijdelijk worden opgeslagen die naderhand, wanneer het bergop gaat of tegenwind, het trappen wat verlicht. Copenhagen WheelDus geen oplaadkabel om elektriciteit uit de muur te halen, maar wel een accu die opgeladen wordt door inspanningen van de fietser zelf of door de omstandigheden van het parcours.
Het wiel waar de energie wordt opgeslagen werd "Copenhagen Wheel" genoemd, naar de Klimaattop waar het werd gepresenteerd. Om het geheel aantrekkelijker te maken, komt de fiets met een geïntegreerde GPS en GSM (mobieltje). Nu nog wachten op een elegant model om er echt enthousiast over te zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten